Dags att säga nej igen

För tre år sedan åt inte jag rött kött. Det var något jag gav upp när jag var fjorton år gammal och än idag så ångrar jag att jag inte fortsatte. Även fast det bara var rött kött jag sluta med så kunde de ha gått mer in till att också sluta med kyckling och även fisk.
Att jag verkligen blev vegetarian. Jag börja av en anledning men till varför jag sluta var egentligen ingen bra ursäkt nu när jag ser tillbaka på det hela.

• 

Jag har hört så mycket om denna dokumentär Cowspiracy och tog nu tiden till att se den. Detta är varför jag sluta, varför jag fortfarande idag inte har sådant sug för kött på samma sätt jag hade när jag var yngre. Detta är det största miljöproblemet vi har i världen men vi människor är för själviska och bekväma med hur vi lever och vill inte ändra på det. Visst, vi människor har varit köttätare i fler miljoner år så varför ändra det? Jo, för att kor producerar mer växthusgas än hela transportsektorn. Vi föder upp boskap som producerar ut ca 51 % växthusgas medans alla bilar, flygplan, tåg osv släpper ut 13 % tillsammans.

 •

Därför vill jag börja igen och med det menar jag inte att jag börjar om en vecka eller tar ett steg i taget och inte äta kött på kanske måndagar. Nej, utan nu säga stopp. Jag har driven till det för fem år sedan så varför ska det behöva ändras.
Detta är något jag ska ta tag i och jag minns de åren jag lät bli så mådde jag bra. Jag var aldrig sjuk elle underviktig eller på något medicinskt sätt mådde sämre än någon annan som åt kött. Det var kanske jobbigt ibland när man skulle äta ute eller hos kompisar och de flesta gångerna var kött huvudrätten och man kändes sig oförskämd som inte kunde äta.

Detta ser jag inte som ett hinder eller något som är lika jobbigt. Jag var fjorton när jag tog det kloka beslutet, och det är dags att göra det igen.